Bilfritt boende ur kommunens, byggherrars och boendes perspektiv : Alternativa mobilitetslösningar vid nyexploatering av flerbostadshus

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad, GIS

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka alternativa mobilitetslösningar vid nyexploatering av flerbostadshus med fokus på kommunens, byggherrars och boendes inställning till bilfritt boende. Vidare syftar arbetet till att bidra till diskussionen om möjlighet till bilfritt boende i Gävle.Vid nybyggnation har byggherren ett lagstadgat krav att tillgodose fastighetens parkeringsbehov och genom planmonopolet kan kommunerna avgöra hur många parkeringar som behövs. Parkeringar är utrymmeskrävande, kostsamma och kan försvåra nyexploatering. Vid bilfritt boende anordnas alternativa mobilitetslösningar, exempelvis bil- och cykelpooler, kollektivtrafikkort och förvaringsboxar för hemleveranser. Bilfritt boende blir allt mer aktuellt när efterfrågan på bostäder och hållbara transporter ökar. Alternativa mobilitetslösningar kan bidra till ekologisk, ekonomiskt och social hållbarhet.Kommunens, byggherrars och boendes perspektiv utforskas genom intervjuer och enkäter. Två kommunala tjänstepersoner med varierande erfarenhet av bilfritt boende intervjuas. Enkätsvar från åtta exploatörer samt intervju med två av dem utgör byggherrarnas perspektiv. De boendes perspektiv grundar sig på enkätsvar från 69 boende i centrala Gävle.Studiens resultat indikerar att bilfritt boende skulle kunna vara möjligt i centrala Gävle. Gävle kommun har en parkeringspolicy som tillåter flexibla parkeringslösningar, men något projekt med bilfritt boende har inte genomförts i Gävle eftersom något stort intresse inte har visats från byggherrar. Förutsättningar som närhet till service och kollektivtrafik är återkommande något som både kommuner, byggherrar och boende anger är av vikt för att bilen ska anses överflödig. Av den anledningen skulle bilfritt boende kunna vara lämpligt i centrala Gävle. Byggherrarna anser att invånarna har ett lågt intresse av och acceptans mot bilfria bostäder, samt att avsaknad av stöd från politiker och styrdokument kan hindra bilfri exploatering. Undersökningen visar däremot att 49 procent av de boende kan tänka sig avstå parkeringsmöjligheter när de erbjuds andra fördelar så som lägre boendekostnad eller mobilitetsåtgärder, och att parkeringstillgången inte är det som prioriteras högst vid sökandet efter ny bostad. Om kommun, byggherrar och invånare tog del av varandras perspektiv skulle bilfria exploateringar kunna övervägas oftare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)