Auktoritet – En nödvändighet

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Sammanfattning: Lärarens roll som auktoritet i klassrummet är något som alltid har varit närvarande, är närvarande och som också kommer att vara närvarande i framtiden. Syftet med studien är att undersöka vad några verksamma legitimerade lärare i ämnet slöjd har för uppfattning om auktoritet som begrepp, hur lärarens roll som auktoritet i klassrummet legitimeras samt om det finns tillfällen där det anses vara legitimt att agera auktoritärt. Teorin som används i studien är Max Webers (1983) auktoritetsteori. I studien presenteras relevant sammanställd tidigare forskning om hur lärare skapar auktoritet i klassrummet samt hur synen på auktoritet inom skolan har förändrats i takt med samhällets utveckling. Studiens ansats är kvalitativ och använder sig av en semistrukturerad intervjumodell, vilket presenteras genom tematisk analysmetod. Fyra framtagna teman presenteras i studiens resultat: Med auktoritet menas ordning och reda, Vikten av att bygga relationer, Lärare legitimerar sin auktoritet genom karisma och Är elevens säkerhet i fara är det tillåtet att vara auktoritär I studiens resultat framkommer att lärares syn på auktoritet som begrepp är positivt. Att lärare anser det vara en individuell uppgift att skapa auktoritet vilket sker genom att relationer byggs mellan lärare och elev samt att läraren uppvisar karisma. Slutligen visas i resultatet att om läraren upplever att det finns en risk för personskador är det tillåtet att agera auktoritärt för att förhindra att en skada uppstår.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)