”Vi lever i en digitaliserad värld, och förskolan ska följa utvecklingen” : - En enkätstudie om pedagogers attityder till IKT och Läroplanen 2018

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Pedagogik

Sammanfattning: I detta examensarbetet diskutera vi vikten av IKT i förhållande till pedagogernas kunskap och attityder inom den svenska förskolan. IKT står för informations- och kommunikationsteknik och blir mer och mer en självklarhet inom förskolan. Vårt syfte är att undersöka pedagogernas förståelse och användning av IKT och om den nya reviderade läroplanen kommer att förändra pedagogers syn på IKT. En enkät publicerades i tre olika Facebook-grupper och 51 pedagoger svarade. Resultatet visar att de flesta av pedagogerna är positiva och använder redan IKT i sin undervisning. Resultaten visar även att flera av pedagogerna redan är välinformerade om förändringarna som den nya reviderade läroplanen kommer ha på förskolan när det gäller IKT. Vår slutsats är att pedagogerna är positiva till IKT och att attityd påverkar huruvida de använder IKT. Studien visar att pedagogerna uppfattas vara förberedda för kommande förändringar i läroplanen relaterade till IKT på förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)