Nya tider, nya skatter - en studie om efterfrågans priskänslighet på flygmarknaden i regionen kring Malmö-Sturup

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Abstract Författare: Patric Andersson Titel: Nya tider, nya skatter – en studie om efterfrågans priskänslighet på flygmarknaden i regionen kring Malmö-Sturup Handledare: Krister Hjalte Uppsats NEK 691 Nationalekonomiska institutionen Ekonomihögskolan Lunds universitet Höstterminen 2005 I uppsatsen behandlades nuvarande situation och de senaste årens utveckling på flygmarknaden med tyngdpunkt på den regionala situationen runt Malmö-Sturup. Den föreslagna miljöskatten på flygresor som föreslås införas från och med den 1 juli 2006, beskrevs, vars syfte och utformning skildrades med hjälp av budgetpropositionen för 2006. De ekonomiska teorier som var nödvändiga för analys och förutsägelse av kommande effekter på passagerartrafiken redogjordes vidare, tillsammans med relevanta förklaringar angående de ekonometriska skattningar som utförts. Det redogjordes för, ur ett regionalt perspektiv, faktorer som styr efterfrågans priselasticitet, för att se om det fanns anledning att anta att elasticiteten bland resenärerna skilde sig från elasticiteter som gäller för landet i övrigt. En kvantitativ undersökning på Malmö-Sturups flygplats utfördes, vilken användes som ett tillägg till den statistik som låg till grund för skattningar av elasticiteter. Detta gjordes då befintligt datamaterial var mycket knapphändigt, framförallt gällande segmentet lågkostnadsbolag, som de senaste åren fått en ökad betydelse, inte minst vid Malmö-Sturup flygplats. Undersökningen sammanfattades och presenterades som ett komplement till skattade elasticiteter för att förutse effekter av den föreslagna skatten. Slutligen genomfördes analyser av inrikestrafiken och utrikes reguljärtrafik med lågkostnadsbolag, vilken analyserades mot två tänkbara scenarion på såväl lång som kort sikt. Det visade sig att den förväntade utvecklingen för inrikestrafiken för Malmö-Sturup endast verkar skilja sig något från den förväntade utvecklingen för landet i stort. Närheten till Köpenhamn-Kastrup visade dock att lågpristrafiken från Malmö-Sturup kan komma att få större negativa effekter till följd av införandet av skatten. Minskad passagerartrafik framförallt på sträckan Malmö-Sturup – London visade sig innebära att denna linje på sikt riskerar att konkurreras ut av operatörer som bedriver trafik från Köpenhamn-Kastrup.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)