Finns ett behov av grundsärskoleförberedande förskoleklass? : Utmaningar och möjligheter att skapa förutsättningar i en skola för alla

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Studiens övergripande syfte var att undersöka om det föreligger ett behov bland lärare, speciallärare och rektorer vad gäller grundsärskoleförberedande förskoleklass. Därtill beskriva vad en sådan förändring skulle kunna innebära med avseende på möjligheter och begränsningar för elevernas lärande med särskilt fokus på elever med måttlig eller svår intellektuell funktionsnedsättning alternativt flerfunktionsnedsättningar. I bakgrund och tidigare forskning behandlades begreppet en skola för alla samt utmaningar och förutsättningar för att uppnå skollagens vision om en skola för alla. Vidare återges den svenska förskoleklassens historik samt densammes huvudsakliga syfte. Därtill beskrivs sociokulturellt lärande och normativa föreställningar samt vilken betydelse de har i svensk skolkontext. Slutligen definieras begreppen intellektuell funktionsnedsättning samt flerfunktionsnedsättning. Studiens empiriska data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer som omfattar två rektorer, fyra speciallärare och fyra lärare, samtliga verksamma inom förskoleklass, grundskola eller grundsärskola. Studien tillämpar en hermeneutisk forskningsansats samt ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Resultatet pekar på att det finns ett behov av grundsärskoleförberedande förskoleklass, särskilt med hänsyn till elevernas bästa och deras rätt till adekvat stöd och anpassning utifrån behov för att uppnå uppsatta kunskapskrav. En sådan förändring skulle sannolikt öka likvärdighet i skolsystemet enligt respondenterna. Starkt tongivande var respondenternas resonemang rörande organisation och inkludering, flertalet respondenter beskrev kunskap och erfarenhet hos skolpersonal som förutsättningar för att möta elevers individuella behov, i synnerhet elever med intellektuell funktionsnedsättning alternativt flerfunktionsnedsättning. Därtill indikerar resultatet att nära samarbete mellan aktörer inom olika skolformer är en framgångsfaktor gällande strävan att skapa en skola för alla, såväl för eleverna som för skolpersonalen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)