Samspelet mellan företagskultur och intern Employer Branding - En fallstudie på ett svenskt konsultbolag

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att undersöka hur företagskultur och intern Employer Branding samspelar inom ett företag i syfte att stärka varumärkeskulturen. De frågeställningar som studien grundas på är: · Hur uppfattas den rådande företagskulturen i ett svenskt konsultbolag? · Vilka verktyg används för att attrahera nya medarbetare samt för att behålla och utveckla personalen? För att besvara dessa frågeställningar har vi använt oss av en kvalitativ fallstudie som forskningsdesign. Fallstudien har genomförts på ett konsultbolag där datainsamlingen skett i form av observation, dokumentanalys samt intervjuer. Studien har använt två huvudsakliga teoretiska begrepp, dessa är företagskultur och intern Employer Branding. Teorierna kompletteras med underkategorier som utgörs av företagsidentitet, decentralisering, extern Employer Branding, metoder och mätning för intern Employer Branding samt intern marknadsföring. Slutsatserna blir att företagskulturen uppfattas som trivsam och positiv och att den till stor del avspeglar företagets vision och värderingar. Fallstudien ger även svar på den andra frågeställningen då ett flertal verktyg råder för att gynna sin personal och attrahera nya medarbetare. Kulturen som råder gör arbetsplatsen attraktiv för anställda och det råder stor uppmuntran till medarbetarnas utveckling. I slutsatsen återkommer vi även till vårt syfte som vi uppfyller genom att se att företagskultur och intern Employer Branding samspelar men även hur de gör det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)