"Det har blivit nästan trendigt att vara autentisk" : En intervjustudie om influencer marketing

Detta är en Master-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Influencer marketing (IM) har blivit en allt vanligare marknadsföringsstrategi. Tidigare forskning belyser att fenomenet autenticitet är en växande trend på sociala medier, vilket således är av intresse att studera vidare. Studiens syfte är att få en ökad förståelse för IMbyråers syn på influerares autenticitet samt hur dessa byråer upplever att autenticitet värderas bland såväl annonsörer som följare och hur det påverkar interaktionen mellan influerare och följare. Vidare är studiens syfte att skapa insikter om IM-byråers syn på vad som gör IM effektivt samt om branschens framtida utveckling och vilka potentiella utmaningar den står inför. Frågeställningarna som studien ämnar besvara är “Hur definierar IM-byråer autenticitet i relation till influerare?”, “På vilka sätt anser IM-byråer att influerares framställning av autenticitet påverkar interaktionen med följarna?”, “Vilka faktorer anser IM-byråer gör IM effektivt?” och “Hur ser IM-byråer på branschens framtida utveckling?”. För att besvara dessa frågeställningar har åtta intervjuer med yrkesverksamma på IM-byråer i Sverige utförts. Studien har ett medie- och kommunikationsvetenskapligt angreppssätt medutgångspunkt frånsocialpsykologisk dramaturgisk teori om social interaktion samt kommunikationsvetenskapligteori om medierad interaktion.Resultatet visar att IM-byråer menar att autenticitet värderashögt i branschensamt att influerares framställning av autenticitet påverkar interaktionen medföljarna genom att de upplevs som relaterbara, vilket leder till högre engagemang ochrelationsskapande. Resultatet visar också att IM-byråer menar att IM är effektivt dåmarknadsföringsformen är mätbar och gör att man kommer nära konsumenterna samtattnischade influerare och digitala plattformar är trender som väntas växa i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)