Organisatoriska grundvärderingar: Riktmärke eller tomma ord? - en studie om ledarskap och värderingar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med denna explorativa studie har varit att skapa en bild av chefens upplevelse gällande organisationens grundvärderingar och dess betydelse i dennes ledarskap, genom att undersöka hur de resonerar kring värderingar i relation till sitt arbete, organisatoriska värderingars funktion och det värderingsarbete som bedrivs. Åtta semistrukturerade intervjuer genomfördes med chefer på olika organisatoriska nivåer inom en produktionsenhet på ett företag inom kemi och läkemedelsbranschen. Studien har en kvalitativ och hermeneutisk forskningsansats och data bearbetades genom tematisk analys. Studien visar på att cheferna upplever organisationens grundvärderingar som generella och allmänmänskliga, och de anser att det är främst genom sitt handlande som de förmedlar dessa till medarbetarna. Gällande frågan vilken funktion grundvärderingarna fyller i deras ledarskap är cheferna motstridiga i sina svar, både individuellt och om man jämför de intervjuade med varandra. Det är en allmän uppfattning att det till stor del är individens egna värderingar som vägleder denne i arbetet. Cheferna ger uttryck för att organisationens uttalade värderingar inte alltid stämmer överens med de efterlevda värderingarna. Värderingsbegreppet upplevs av cheferna som komplicerat och svårdefinierat och det framkommer en önskan om ett forum där chefer, och även medarbetare, kan få möjlighet att reflektera kring värderingar och värderingsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)