Bakomliggande motiv, alla har dem : En kvalitativ fallstudie om varför kunder sprider e-WOM på sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Kurs/nivå:            2FE16E, Kandidatuppsats Författare:            Martin Alm, Anton Bengtsson, Pär Ivarsson Handledare:         Dan Halvarsson Examinator:         Åsa Devine Titel:                     Bakomliggande motiv, alla har dem. Nyckelord:           e-WOM, electronic word-of-mouth, e-wom motiv, sociala medier, Facebook.   Bakgrund:            Att veta varför kunder delar med sig och sprider information om företag har blivit viktigt för företag om de vill effektivisera sin marknadsföring på Internet. Mycket av den tidigare forskningen gällande e-WOM har fokuserat på informationsspridningens effekt men inte vad kunder har för bakomliggande motiv till att sprida e- WOM. Forskning har också visat att det finns skillnader i hur kunder sprider e-WOM på sociala medier jämfört med övriga plattformar på Internet. Det är därmed betydelsefullt att på ett djupgående sätt utforska vad kunder, utifrån deras perspektiv, har för bakomliggande motiv till att sprida information om företag på sociala medier.   Forskningsfråga: Varför sprider kunder e-WOM på sociala medier? Syfte:                    Syftet är att utforska kunders bakomliggande motiv till spridning av e-WOM på sociala medier.   Metod:                  Utförd som en fallstudie av ett enda fall genom sex stycken semi-strukturerade intervjuer.   Slutsats:               Undersökningen visade att det finns 15 bakomliggande motiv till kunders spridning av e-WOM på sociala medier. Några av de bakomliggande motiven är överraskningsmomentet, möjligheten att påverka andra, få bekräftelse samt att vänner och bekanta ska gynnas av informationsspridningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)