Förtroendeparadoxen

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Förtroende hos befolkningen anses av myndigheterna vara en viktig indikator på hur mycket tillit myndigheterna besitter för utförandet av sitt arbete. Denna studie ämnar att förklara skillnaden i befolkningens uppmätta förtroende för myndigheterna Försäkringskassan och Skatteverket. Det finns en betydande skillnad i det förtroende som Försäkringskassan och Skatteverket innehar hos den svenska befolkningen. För att undersöka detta har jag funnit tre möjliga förklaringsvariabler till variation i förtroende: organisationsförändring, organisationskultur och den förda politiken. Genom dessa var förhoppningen att finna olikheter starka nog att kunna se en bakgrund till utfallet varierande förtroende hos befolkningen. Sedan har resultaten av studien analyserats med stöd av de tre teorier som valts för denna framställan. Förtroendearbete har blivit en betydande del i myndigheternas egna utvecklingsarbete. Även hos myndigheternas uppdragsgivare, regeringen, tas dessa i beaktning när man skriver de regleringsbrev som myndigheterna har att förhålla sig till inför kommande budgetår.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)