Miljökonsekvensbeskrivning med stöd av geografiska informationssytem (GIS) : bullerstudie kring Malmö-Sturup flygplats

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

Sammanfattning: Den övergripande målsättningen med denna uppsats är att visa hur GIS kan fungera som stöd i en MKB. För att exemplifiera detta genomförs i denna uppsats en specificerad studie kring flygbullerpåverkade områden vid Malmö-Sturup flygplats. Flyg-bullerkartor erhölls från Luftfartsverket (LFV). Analyser gjordes för olika startriktningar om flygbullrets interferens med bland annat människor, naturvård, kulturmiljö, friluftsliv, fastigheter (egendomar) samt med några tätorters expansionspotential. Jämförelser genomfördes mellan flygplanstyperna McDonell Douglas MD80 och McDonell Douglas DC9. Även en integrerad bullerstudie utfördes för södra Skåne för att kartlägga var s.k. tysta områden finns. I denna analysen sammanvägdes buller från väg och flygtrafik. Vägtrafikbuller genererades med hjälp av den nordiska beräknings-modellen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)