Självframställning och retorik på Facebook - En studie av identitetsbildning och användandet av retorik i en intressebaserad grupp på det sociala nätverket Facebook

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Denna uppsats är skriven av Sandra Carlsson och Charlotta Strohkirch, och är författad i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier på Lunds Universitet. Uppsatsen titel är “Självframställning och retorik på Facebook - En studie av identitetsbildning och användandet av retorik i en intressebaserad grupp på det sociala nätverket Facebook”. Uppsatsens problem handlar om hur retorik används vid interaktionen i politiska grupper på ett socialt nätverk, samt hur Goffmans teorier om identitetsbildning kan appliceras på interaktionen i sådana politiska grupper. Datainsamlingen skedde med hjälp av en netnografisk studie och i analysen av datamaterialet har vi tillämpat en textanalytisk ansats. Materialet vi valde att undersöka består av en samtalstråd där några medlemmar i en politisk grupp på Facebook diskuterar. Slutsatsen av vår undersökning är att många av Goffmans teorier som handlar om en persons identitetsbildning kan appliceras på materialet. Resultatet vi fick av att analysera materialet är även att de tre övertalningsmedlen ethos, logos och pathos används i den politiska gruppen för att övertyga publiken, samt för att bilda identitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)