"Va’ ska man göra då’rå, om man inte kan läsa? Då blir’e svårt!" : En studie om motivationsfaktorer, läslust och tankar kring läsning hos elever i årskurs 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Denna studie undersöker motivationsfaktorer och tankar kring skönlitterär läsning hos ett urval av elever i årskurs 3, studien syftar även till att kartlägga elevernas läsvanor. 11 elever deltog i studien och har under semistrukturerade intervjuer svarat på frågor kring läsvanor, om de har några böcker i sin hemmiljö, hur de tar del av skönlitteratur i vardagen och vad de anser kännetecknar en bra bok. Studiens resultat placeras in i en sociokulturell teoriram med huvudsaklig grund i begreppen proximal utvecklingszon och scaffolding. Resultatet visar att det primärt är yttre motivationsfaktorer, såsom beslut från lärare och vårdnadshavare, som motiverar elever till läsning. Studien visar även att det kan finnas ett visst samband mellan elevers läslust och hur många böcker en elev exponeras för, samt om de har läsande förebilder. Vidare visar resultatet att läsläxor kan ha en positiv inverkan på elevers läsvanor i hemmiljön. Resultatet står i linje med tidigare undersökningar gjorda i högre årskurser och internationell forskning. En ansats har gjorts för att hitta liknande studier gjorda i de yngre årskurserna utan närmare resultat. Detta tyder på att ämnet är till synes outforskat i Sverige och Norden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)