Lär dig krypa, lär dig gå, lär dig strukturerna samhället bygger på! : om tonåringens rumsanvändande ur ett könsrollsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Arbetet söker svar på hur 12-16 åringars rumsanvändning i offentliga rum påverkas av könsroller utifrån konstruktivismens perspektiv på könet som en konstruktion av miljön vi lever i. Syftet med arbetet är att skapa underlag för fortsatt forskning kring genusmedveten planering och gestaltning av landskapsrummet. För att besvara frågeställningen har flera metoder, litteraturstudier, observationer och enkätsvar. Grundpelare för arbetet är filosofiteoretiska perspektiv på könsskapandet, utvecklingspsykologi utifrån målgruppen 12-16 år samt könsnormativt rumsanvändande. Avslutningsvis har slutsatsen dragits att 12-16 åringens rumsanvändande på många sätt är påverkade av könsnormer, men också som anledning till fortsatt könsnormativ rumsanvändning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)