En identitet i förändring : Hur kan den militära profession stärkas på skolförbanden i Försvarsmakten?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Centrum för innovations-, entreprenörskaps- och lärandeforskning (CIEL)

Sammanfattning: På skolförbandens utbildningsenheter vid Försvarsmaktens tekniska skola (FMTS) och Militärhögskolan Halmstad (MHS H) ges det uttryck för en frustration. Frustrationen avser en otydlighet över förväntningar på personalen vid höjd beredskap och i händelse av krig. För att få en djupare förståelse kring denna frustration har vi utgått ifrån ”Vår militära profession”, vilket är Försvarsmaktens inriktningsdokument för en gemensam militär profession. Sökandet efter denna förståelse har lett fram till en studie där den induktiva ansatsen varit vägledande i form av en kvalitativ forskningsmetod. Empirin har därför inhämtats genom semistrukturerade workshops i form av en referensstudie (vid K 3 och P 4) och en huvudstudie (vid FMTS och MHS H). I analysen som har varit inspirerad av Grounded Theory visade sig identitetsbegreppet vara centralt med utgångspunkt i identitetsteorier, organisationsteorier och professionsteorier. Resultatet visar att personalen på FMTS och MHS H upplever en oklar identitet som har sin grund i en otydlighet i förväntningar. Otydligheten påverkar personalens förmåga att känna tillhörighet och att utveckla sig i sitt yrkesutövande kopplat till den väpnade striden samt möjlighet att skapa en gemensam kultur. Denna otydlighet går även att utläsa i de motsättningar som råder mellan rollen som utbildare och att ha en befattning vid ett krigsförband. Resultatet visar att den kollektiva identiteten och självkänslan är låg på skolförbanden. För att stärka den kollektiva självkänslan bör den gemensamma målbilden tydliggöras. Detta skapar en förståelse kring vilka förväntningar organisationen har på personalen vid höjd beredskap eller i händelse av krig. Skolförbanden bör även utveckla samarbete inom och utom organisationen för att öka kunskapen och förståelsen kring det gemensamma resultatet samt stärka den gemensamma profilen. Sammantaget bidrar alla dessa delar till att stärka skolförbandens identitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)