Hållbarhet – en prioritering hos e-handelskonsumenter? : En studie om konsumenters beteende vid valet av hållbara leveransalternativ.

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som påverkar konsumenternas val av leveransalternativ och varför dessa blir avgörande i konsumenternas sista milen val. Enligt tidigare forskning är sista milen leveranserna e-handelns minst hållbara del men som samtidigt också har störst potential att förändras till att bli mer hållbar. Något som kan ske genom olika påverkansfaktorer vilket kan få konsumenter att välja hållbart. En mix av kvalitativa metoder används vilken innehåller tre olika delstudier - skrivbordsstudie, semistrukturerade intervjuer och fokusgrupper. Studien genomförs inom e-handelsområdet i Sverige. Resultatet visar att ett antal faktorer blir avgörande för konsumenternas hållbara val i SML, varav kunskap och information ses som den främsta bristen vilken måste förbättras. Resultatet visar även på motstridigheter mellan teori, företag och konsumenter. Studien visar då på att konsumenterna inte besitter den hållbarhetsprioriteringen som teorin påstår. Detsamma gäller för företagen där endast 20 företag av de 100 främsta e-handelsföretagen i Sverige erbjuder ett hållbart leveransalternativ i SML. Det framgår ur studien att det krävs mer, tydligare och lättförståddinformation kring hållbarheten i SML. Däremot behöver denna information kommuniceras före, under och efter konsumentens köp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)