NYCKELN TILL FÖRSTÅELSE : En litteraturstudie om kommunikationens betydelse i demensvården

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Demens är en sjukdom som utgör minnesförluster, kommunikationssvårigheter och nedsatt förmåga att klara av vardagliga aktiviteter. Patientens problem med beteendet kan orsaka oro, aggressivitet och förvirring mot anhöriga och vårdare. När patienten inte kan förmedla sin önskan i kommunikationen så bidrar det att patienten inte kan uppnå hälsa. Missförstånd kan ha uppstått av det som patienten har försökt att förmedla. Patientens livsvärld kommer inte fram till följd av den oförmåga som sjukdomen kan ge upphov till. Det medför att patientens behov inte kommer fram. Problem: Det behövs mer kunskaper om kommunikation för patienter som lever med demenssjukdom. Syfte: Syfte är att beskriva kommunikationens betydelse för att underlätta omvårdnaden för patienter som lever med demens, ur ett vårdarperspektiv. Metod: En litteraturöversikt utfördes med tio vårdvetenskapliga artiklar i en beskrivande syntes som sammanställdes och beskrevs i resultatet. Resultat: Sjuksköterskan ska vara medveten om sitt förhållningssätt och tillämpa en individanpassad kommunikationsmetod för att patientens behov ska kunna tillgodoses. Vidare uppkommer det vikten av förståelse för människan bakom sjukdomen. Genom att känna till olika kommunikations metoder kan relationen förbättras. Slutsats: Det framkommer ett ökat behov av att kunna utöva kunskaper i kommunikationen, för vårdare och tillåta sig bli berörd av patienten genom att se patientens resurser och inte bara patientens sjukdom.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)