"Fröken har aldrig frågat mig" : En kvalitativ studie om tio elevers upplevelser av elevinflytande i grundskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Carola Ojala; Matilda Hansson; [2017]

Nyckelord: elevinflytande; styrdokument; pragmatism;

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka och fördjupa kunskapen om elevinflytande i grundskolan ur ett elevperspektiv. Utgångspunkten är Skolinspektionens Skolenkät VT 2015 som visade på äldre elevers låga grad av inflytande och med pragmatismen som teoretiskt perspektiv. Genom intervjuer med tio elever i grundskolans F-3 undersöktes huruvida eleverna anser inflytande som en viktig del i skolan samt vilken form av inflytande eleverna får eller önskar att de skulle ha. Resultaten visade på ett relativt litet inflytande för eleverna och att det inflytande som finns sker i olika grad och i olika miljöer i skolan. Slutsatsen är att elevinflytande är lågt även i grundskolans F-3.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)