Arbetsrelaterad stress - Ett hot mot läraryrket : Upplevelsen av stress hos lärare kopplat till krav, kontroll och socialt stöd

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka om faktorerna krav, kontroll och socialt stöd kunde predicera upplevd stress i arbetet hos lärare, samt om det fanns någon skillnad i upplevelsen av stress i arbetet mellan förskollärare och grundskollärare. Studiengenomfördes vid en organisation inom Gävleborgs län och datan samlades in via en digital enkät. Vid analys av datan genomfördes sedan en multipel regressionsanalys.Resultatet visade att prediktorerna krav och socialt stöd i arbetet samt yrke signifikant kunde predicera upplevd stress hos lärare. Resultatet visade även att det fanns en skillnad mellan yrkesgrupperna i upplevd stress, denna var dock av mindre storlek. Krav, kontroll och socialt stöd har påvisats ha effekt på upplevd stress i arbetet genom tidigare forskning vilket denna studies resultat delvis bekräftar. För organisationen där studien genomfördes bör det anses positivt att ingen större skillnad förelåg mellan yrkena, dock har denna studie inte undersökt om yrkesgrupperna kunde anses vara stressade. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)