"Ska vi boka?" : En kvalitativ undersökning av TUI:s kommunikation och interaktion på Instagram.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Medier och kommunikation

Sammanfattning: Följande studie syftar till att undersöka den interaktion som följer två kommunikationsstrategier på resebolaget TUI:s Instagramkonto och faller inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga fältet. För att uppfylla studiens syfte utformas en huvudfråga och två stödfrågor, som utgör utgångspunkten för uppsatsens resultat- och analysdel. Dessa frågor är: - Hur ser interaktionen ut mellan TUI och dess följare på Instagram? - Hur arbetar TUI med rotationskuratering respektive kommersiell kuratering på Instagram? - Hur skiljer sig interaktionen åt mellan dessa två kommunikationsstrategier? Det ramverk som studien vilar på är teorier kring strukturer i sociala medier, avsändare, word of mouth och visuell kommunikation. Studiens metod är kvalitativ och genom en netnografisk observation studeras kommunikationsstrategierna rotationskuratering, där en anställd kuraterar (skapar) innehållet veckovis, och kommersiell kuratering, där huvudkontoret kuraterar innehållet. Det insamlade materialet analyseras genom en semiotisk bildanalys och en tematisk textanalys. Studien visar att TUI vid kommersiell kuratering använder ett opersonligt textspråk, som kan liknas vid redaktionellt skrivet material, och bilderna är av hög kvalitet. Följden av detta blir kortfattade och opersonliga kommentarer, där fokus ofta ligger på bilden. Följarna omnämner (taggar) andra användare i stor utsträckning vilket leder till interna konversationer följarna emellan i kommentarsfältet. Vid rotationskurateringen använder TUI istället ett mer avslappnat språk, där kuraterarens personlighet tydligt framkommer. Detta genererar kommentarer av mer personlig karaktär, där följarna ställer frågor till TUI och delar med sig av egna erfarenheter. Slutsatserna är att rotationskurateringen resulterar i en mer personlig interaktion, vilket stärker relationen mellan TUI och följarna, medan den kommersiella kurateringen leder till en större delning samt att större fokus läggs vid bilden.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)