”Det är ett tufft yrke att åldras i” – En studie om musiklärares uppfattningar av sin yrkesidentitet och hur den konstrueras

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka musiklärares uppfattningar av sin yrkesidentitet. Vidare syftar studien till att utforska vilka faktorer som bidrar till formandet av musiklärarnas yrkesidentitet. Studien genomfördes med en kvalitativ metod. Semi-strukturerade intervjuer genomfördes med fem behöriga musiklärare på ett gymnasium. Empiriska data som ligger till grund för analysen och resultaten, består av ljudinspelningar och transkriptioner. Resultaten indikerar att musiklärarnas uppfattningar av yrkesidentitet kan kategoriseras i fyra teman: (1) musikläraren som lagledare, (2) musikläraren som praktiker, (3) musikläraren som specialist, och (4) musikläraren som ”lärare-i-sig”. Vidare tyder resultaten på att musiklärarnas yrkesidentitet har formats av flera faktorer. Dessa faktorer inkluderar musiklärarnas tidigare erfarenhet av att vara musikelev och musiklärarstudent samt musiklärarnas erfarenhet av att vara en verksam musiklärare. Resultaten bidrar till kunskap om läraridentitet och har särskild relevans för musiklärarutbildningsinstitutioner samt blivande och verksamma musiklärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)