Revisionskommittéer – medlemmar och arbetsuppgifter

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att komma fram till vilka personer som bör ingå i företagets revisionskommitté och vad kommitténs huvudsakliga uppgift bör vara. Syftet är också att teoretiskt förklara varför Sverige får allt fler och fler revisionskommittéer. Metod: Uppsatsens empiriska del består av en kvantitativ undersökning där vi valde att skicka ut en enkät till 24 företag. Företagen valdes slumpmässigt. Vi fick endast tillbaka sex stycken svar trots att vi ringde till de olika företagen först och sedan efter en vecka skickade en påminnelse. Några av de företag som deltog i vår undersökning var Astra Zeneca, IBS, Föreningssparbanken, SEB, Resco och Telia Sonera. Resultat: Det är marknadens influenser som har gjort att kraven från intressenterna har kommit på företagen att skaffa en revisionskommitté. I denna revisionskommitté bör det ingå minst tre medlemmar som är oberoende gentemot företaget. Åtminstone en medlem i revisionskommittén bör ha någon slags ekonomisk bakgrund och företagets revisor får inte ingå i revisionskommittén. Revisionskommitténs huvud-uppgift bör vara att de ska hjälpa revisorn att planera den interna och externa revisionen, granska revisorns oberoende och bibehålla en fungerande relation mellan revisorn och styrelsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)