Olika spelregler för olika arenor En kvalitativ studie om kommunikatörers upplevelse av etik och kanalval

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: Under de senaste decennierna har det skett en digital revolution inom kommunikationsbranschen. De nya mediernas framväxt har utvecklat en tvåvägskommunikation där etik efterfrågas i större utsträckning än förr. Studien syftar till att undersöka hur etiken hanteras inom olika kommunikationskanaler och om detta skiljer sig inom marknadskommunikationsbranschen samt hur marknadskommunikatörer ser på sitt etiska ansvar ur ett samhällsperspektiv. Genom en kvalitativ intervjustudie med sex intervjuer har detta undersökts och analyserats utifrån ett teoretiskt ramverk med teorier kring marknadskommunikation och etik. Genom empirin kunde tre gemensamma drag utläsas och diskuteras; teknikens påverkan på branschen, kommunikationskanalers etik och dess hantering samt kommunikatörers möjlighet till påverkan. Utifrån diskussionen kunde studiens slutsats dras vilken visar på att hanteringen av etiken skiljer sig mellan traditionell och nyare media. Inom nya kanaler är det svårare att säkerställa etiken då det är en mer organisk kommunikationsprocess. Kommunikatörer tycker att de har ett ansvar gentemot allmänheten att förvalta sin makt på rätt sätt, men det är kunden som är ytterst ansvarig för vad som kommuniceras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)