ABC-Klubben – Vem får vara med? : En intersektionell multimodal innehållsanalys av tre läseböcker för årskurs 1–3.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Böckerna om ABC-klubben används frekvent av elever i de lägre skolåren i den svenska skolan. Studien ämnar att utifrån ett intersektionellt perspektiv undersöka frekvensen av representation hos kategorierna genus, etnicitet och funktionsvariation i läseböcker för lågstadiet, samt undersöka på vilka sätt dessa kategorier framställs genom karaktärernas representation i text och bild. Studiens frågeställningar är: Vilka kategorier, som framställs genom karaktärernas representation, är mest frekvent förekommande och får mest utrymme i böckerna om ABC-klubben? Hur framställs kategorierna genus, etnicitet och funktionsvariation genom karaktärernas representation i böckerna om ABC-klubben? Utifrån studiens syfte och frågeställningar diskuteras på vilka sätt innehållet i böckerna erbjuder identifikation och meningsskapande för elever i de lägre åldrarna. I föreliggande studie tillämpas en kvantitativ och kvalitativ multimodal innehållsanalys av böckerna Den magiska kulan (Wänblad, 2011a), Diamantjakten (Wänblad, 2011b) och Nyckeln till skatten (Wänblad, 2012). De teoretiska utgångspunkter som ligger till grund för studiens analys och resultat är Critical literacy som används som en övergripande teori, intersektionalitet som används i förståelsen för hur de olika kategorierna genus, etnicitet och funktionsvariation aktualiseras och samspelar, samt multimodalitet som innefattar analys av text och bild. Studiens resultat påvisar att kategorin kvinnligt genus och kategorin vit etnicitet, som framställs genom karaktärernas representation, är överrepresenterade i de tre böckerna om ABC-klubben. Dessutom visar resultatet att kategorin funktionsvariation, som framställs genom karaktärernas representation, är näst intill obefintlig. De karaktärer som tillhör kategorierna etnicitet icke-vit, manligt genus och funktionsvariation får mindre utrymme. Stereotypiserade och nyanserade framställningar av kategorierna genus, etnicitet och funktionsvariation påvisas genom karaktärernas representation. I diskussion kring studiens resultat har begrepp som representation, makt, hierarki, stereotyp, meningspotential, vi och de andra samt norm och normavvikande varit betydelsefulla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)