”Kan vi inte hjälpa folk med det, då går vi miste om nånting” Terapeuters förhållningssätt till lust och intimitet

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Studiens övergripande syfte var att beskriva och tolka terapeuters förhållningssätt till lust och intimitet och dessa fenomens betydelse för kärleksrelationer. Syftet inkluderade även hur terapeuterna ansåg att deras klienter förhöll sig till dessa frågor. Utöver det fick terapeuterna berätta om olika klientfall i syfte att identifiera utmaningar och fallgropar för att dessa samtal ska bli bra. Studier har visat att klienter vill samtala om sexualitet, lust och intimitet men att terapeuter inte alltid är rustade för dessa samtal. Vidare har studier visat vikten av handledning samt att många utbildningar inte förbereder blivande terapeuter för sexologiska samtal. Urvalet för studien var familjerådgivare vilka ofta möter klienter med frågor kring lust och intimitet. Sveriges Familjerådgivningar är en samhällsinsats där kommunerna är ålagda att bistå dess invånare med medling och samtal kring samlevnadsfrågor. Sex kvalitativa intervjuer genomfördes; fem med familjerådgivare samt en med utbildare. Det empiriska materialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Som teoretisk ram användes Simon och Gagnons sexuella scriptteori. Resultatet strukturerades utifrån samhälls-, interpersonelltoch intrapsykiskt angreppsätt. Resultaten visade att både terapeuter och klienter förhåller sig till lust och intimitet som att de är viktiga för kärleksrelationer. Genom utbildningar, år av erfarenhet samt träning har terapeuterna arbetat fram en förkroppsligad trygghet. En inkännande förmåga hjälpte dem att härbärgera klienternas olika frågor. I intervjuerna delgav även terapeuterna olika praktiska tips för att kunna samtala med klienter om lust och intimitet. Framtida forskning bör koncentrera sig på terapeuters gedigna kliniska erfarenhet och hur denna kompetens kan integreras i olika utbildningar för terapeuter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)