Leasing på den svenska flygmarknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från Handelshögskolan vid Umeå universitet

Författare: Anja Hellström; Rickard Lundgren; [2008]

Nyckelord: asset managment; leasing; ; flygbolag;

Sammanfattning: Sammanfattning Flygmarknaden är en marknad som på senare år har genomgått, och fortfarande genomgår, stora förändringar. Från att ha varit monopolistiskt och hårt reglerad har den successivt luckrats upp. Detta har lett till ökad konkurrens, större osäkerhet och minskad stabilitet. Förutsättningarna för ett flygbolag att kunna starta upp och bedriva sin verksamhet är hårda. För att kunna möta dessa svårigheter måste ett flygbolag lägga upp strategier som tar dessa i beaktande. Ett sätt att vinna fördelar är att välja att leasa flygplan istället för att enbart köpa flygplan själv. Det vi ämnar svara på med uppsatsen är: Vilka är anledningarna till att leasing används i den kommersiella reguljärt trafikerande flygbranschen? Då utgångspunkten för uppsatsen är att få en större förståelse och bättre bild av valet att leasa än en generaliserbar kunskap, har vi gjort en kvalitativ ansats. Den kvalitativa undersökningen är gjord med hjälp av semistrukturerade intervjuer för att få större bredd på svaren. Målgruppen är de svenska flygbolagen, och det finns två kriterier för att flygbolagen ska räknas som ”ett svenskt bolag med reguljärtrafik”: 1) de ska trafikera en inrikessträcka 2) de ska ha tillstånd att flyga i Sverige Ett ändamålsenligt urval användes och vi ringde upp alla flygbolag som stämde in på kriterierna. Sammanlagt deltog nio flygbolag av fjorton i undersökningen. Dessa leasade alltifrån alla flygplan till att inte leasa några. Dessutom inkluderades en leasegivare, för att vi skulle kunna se allt ur ett annat perspektiv. Den teoretiska referensramen består av två kapitel: Leasing och Leasing på flygmarknaden. Leasingkapitlet behandlar de olika leasingmetoderna och hur dessa, beroende på vilken leasingvariant man använder, kan anpassas efter flygbolagets behov. Leasing på flygmarknaden beskriver hur marknaden ser ut och vilka förutsättningar ett flygbolag måste övervinna. Lågkonjunkturer och kapitalbrist är några av de hinder ett flygbolag har, som kan sägas komma av den avreglering som påbörjades på 70-talet i USA. Att leasa är för många flygbolag en del av strategin för att kunna hantera exempelvis konjunkturnedgångar. Detta berörs i kapitel fyra. Det empiriska materialet och analysen visar att många svenska flygbolag kan delas in i två kategorier när det kommer till leasing: de som har kapital och de som inte har det. För dem som inte har kapital är leasing ett sätt att kunna starta upp ändå, medan de som har kapital ser leasing ur en strategisk synvinkel. Genom att ha leasade flygplan i sin flygflotta kan ett flygbolag få hjälp att möta konjunkturnedgångar, starta upp nya sträckor, att inte binda upp kapital. Genom att inte behöva sköta om flygplanen och ha mycket kapital till hands kan flygbolagen satsa på sin kärnverksamhet, att flyga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)