Musik i förskolan : En enkätstudie om förskollärares musikanvändande och synsätt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Musik i förskolan kan vara så mycket mer än att sitta i samlingen och sjunga traditionella barnsånger. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare använder musik i förskolan, vad deras syfte med musik i undervisningen är samt hur förskollärarna definierar vad musik i förskolan är. Tematisk analys användes för att bearbeta och analysera det insamlade materialet. För att få en förståelse för musiken ur olika perspektiv användes musikens flera dimensioner (akustisk-, emotionell-, existentiell-, kroppslig- och strukturell dimension). Som undersökningsmetod valdes att göra en internetenkät med både slutna och öppna frågor vilket ger både kvalitativa och kvantitativa data. Resultatet visar att alla de tillfrågade förskollärarna använder musik på olika sätt, det vill säga allt ifrån att sjunga traditionella barnsånger i samlingar till musik som redskap för barns språkutveckling. I resultatet framkom det även att arbetslivserfarenhet och didaktisk kompetens är beroende av varandra. Deltagarna i studien med lång arbetslivserfarenhet hade didaktisk kompetens eftersom de uppgav att de både planerade och reflekterade över musikaktiviteterna. De hade även konkretare syften med sin musikundervisning och vet hur målen ska uppnås. Den slutsats som kan dras är att förskollärarens synsätt på musik speglar av sig på undervisningen i förskolan eftersom förskollärarna använder musik utifrån sin egen definition av begreppet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)