Utvärdering av måluppfyllelse för Polisen och SKL : en studie av upprättandet av ett gemensamt servicecenter för ekonomi- och personaladministration

Detta är en Magister-uppsats från Ekonomiska institutionen

Sammanfattning: Inom Polisen finns ett behov av att renodla verksamheten, då de med åren fått ökade administrativa kostnader. Ett projekt startades inom Polisen och Statens kriminaltekniska laboratorium, där all ekonomi- och personaladministration ute på myndigheterna samlades på ett och samma ställe i ett servicecenter förlagt till Linköping. Syftet med studien är att utvärdera hur måluppfyllelsen för de mål som sattes upp för projektet upplevs. Studien är av kvalitativ karaktär, med en fallstudieliknande ansats, där 18 intervjuer genomfördes med de anställda på servicecentret, samt flertalet ur projektets styrgrupp. Resultatet av studien är att organisationen har kommit långt med måluppfyllelsen, men att man inte har nått riktigt ända fram då studien visar att åtta av elva mål är helt uppfyllda i nuläget. Tre mål är alltså ännu inte helt uppfyllda, vilket kan bero på att många av målen är otydliga, kan tolkas olika och inte är så väl förankrade hos de anställda. Att utgå från några kriterier för hur mål bör formuleras tros förbättra måluppfyllelsen, men då organisationen ändå har lyckats uppfylla målen relativt väl är det ingen förutsättning för att lyckas. Då centret ännu inte är helt färdigt, utan på några års sikt skall utökas till att omfatta alla polismyndigheter i landet, tros många mål leva kvar och en bättre måluppfyllelse uppnås allt eftersom fler myndigheter ansluter sig till centret.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)