Exkludering : Hur förebygger vi det?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Inledning Vi har valt att utföra en studie kring begreppet exkludering. Efter noggrann litteraturgenomgång har vi insett att begreppet ’exkludering’ ofta samverkar med begreppet ’inkludering’. Läroplanen (Lpfö 18, s. 5) vilar på en demokratisk värdegrund där alla barn ska vara inkluderade, därför undersöker vi hur pedagogerna förebygger exkludering i förskolan. Ytterligare vill vi undersöka viktiga faktorer som påverkar exkludering i förskolan. Syfte Syftet med studien är att undersöka exkludering i förskolans värld samt hur pedagogerna resonerar kring sitt arbete för att förebygga detta. Vi vill även undersöka hur exkludering påverkar barns sociala utveckling och lärande samt vilka faktorer som motverkar barns inkludering i verksamheten. Metod Vi har valt att göra en kvalitativ studie och metoderna är semistrukturerade intervjuer, fokusgrupp och tematisk analys. När vi har samlat in studiens data och analyserat informanternas svar använde vi oss av tematisk analys för att koda de svaren och hitta passande mönster. Resultat I resultatdelen redogör vi för svaren som besvarades av informanterna utifrån intervjufrågorna. Resultatet visade faktorer som påverkar exkludering i förskolan och som motverkar barns inkludering i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)