Snabbspolat mode - en studie av modecykelns hastighet på den svenska marknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med vårt arbete är att ur ett företags perspektiv ta reda på vem som i första hand påverkar och driver modelivscykelns hastighet på den svenska marknaden. För att uppnå vårt syfte valde vi att utföra en kvalitativ undersökning. Telefonintervjuer utfördes med konsumenter och producenter, därefter analyserades och tolkades empirin med hjälp av teorin. Modelivscykeln, från det att ett mode uppkommer till det att det anses föråldrat, upplevs gå fortare. Vi tycker att behovet av mode kan likställas med en process. Eftersom det är svårt att avgöra var ett mode uppkommer, vem som efterfrågar det och hur det sprids kan det liknas med en hönan och ägget situation. Det är alltså svårt att fastställa huruvida konsumenterna eller producenterna är den främsta anledningen till den upplevda ökningen av modelivscykelns hastighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)