Jämställdhet i praktiken. En kvalitativ studie om pedagogers tal om jämställdhetsarbete på fritidshem

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Abstract Studien behandlar fritidspedagogers berättelser om sitt arbete med jämställdhet på fritidshemmet. Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv undersöka några pedagogers arbete med jämställdhet på fritidshem. Frågeställningarna som besvaras är: Vad betyder jämställdhet för pedagogerna? Hur arbetar pedagogerna med jämställdhet på fritidshemmet samt hur beskriver pedagogerna att de utvärderar sitt jämställdhetsarbete? I studien genomförde vi semistrukturerade intervjuer eftersom vi ämnade utforska pedagogernas tal om jämställdhet och hur de arbetar med det. Vi utgår ifrån Connells genusteori i vår studie då studien har jämställdhet som fokusområde. Intervjuerna analyserades utifrån de frågeställningar som ligger till grund för studien. Resultatet visar att pedagogerna har en enhetlig definition av jämställdhet. Vidare beskrivs arbetet med jämställdhet som komplicerat och pedagogerna menar att det saknas strategier för hur de konkret kan arbeta med det. De strategier som träder fram i deltagarnas berättelser berör hur grupperna formas, aktiviteternas laddning samt vikten av allas rätt att komma till tals och delta. Hur man som pedagog ska förhålla sig till ämnet beskrivs vara svårt då det inte framgår tydligt hur arbetet ska utföras rent praktiskt enligt pedagogerna i vår studie. Arbetet med jämställdhet prioriteras inte direkt och utvärderas därför inte alls.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)