Digitala verktyg eller inte? : Lärares resonemang kring olika strategier som de använder i undervisningen för avkodning och läsflyt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: För att kunna vara en del av samhället behöver människor ha god läsförmåga. Grunden i läsförmågan är avkodning och när avkodningen har utvecklats och behärskas utvecklas också läsflytet. Dessa förmågor har människor med sig hela livet. Denna studie synliggör hur lärare resonerar kring de strategier som de använder i undervisningen i avkodning och läsflyt samt hur digitala verktyg är en del av det arbetet. Studien är en kvalitativ studie med kvantitativa inslag där empirin är insamlad genom intervjuer och enkäter. I denna studie besvaras frågeställningarna:  Hur resonerar lärare kring de didaktiska strategier som de använder för att utveckla elevers avkodning och läsflyt? Används digitala verktyg i detta arbete och i vilket syfte? Empirin analyserades genom det teoretiska ramverket sociokulturella perspektivet samt de teoretiska perspektiven scaffolding och de fyra utvecklingszonerna. Resultatet i föreliggande studie visar att lärare använder sig av flera olika strategier i arbetet med avkodning och läsflyt. Främst arbetar de med att få eleverna att behärska sambandet mellan bokstav och bokstavsljud genom ljudningsmetoden men också mängdträning genom läsläxan som gynnade läsflytet. De visade sig också att digitala verktyg var en stor del i undervisningen i avkodning och läsflyt. De digitala verktyg som lärarna använder främst var iPad och appar såsom Skolstil, Skolplus och Polylino. Eleverna gynnades av att både läsa och lyssna på texter samtidigt samt att läsa mycket och ofta. Undersökningen bidrog också till att synliggöra att de olika strategier som lärarna använde bidrog till en variation i undervisningen. De digitala verktygen är en del av den variationen. En faktor som bidrog till vilken strategi lärarna använde var att väcka elevers läslust samt möta deras intresse. Digitala verktyg användes för att stötta, individanpassa och variera undervisningen. De erbjuder också direkt feedback vilket bidrog till en ökad motivation hos elevernas lärande. Slutligen visade denna studie också att lärarna resonerade kring att de digitala verktygen kan ses som ett komplement i den ordinarie undervisningen och inte som en ersättning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)