Få barnböcker som representerar barn med funktionsnedsättning. : En studie om pedagogernas uppfattning hur barn med funktionsnedsättning representeras i barnböcker i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att jag vill se hur barn med fysiska funktionsnedsättningar representeras i barnböcker i förskolan. Dessutom få en uppfattning om hur pedagogerna arbetar för att få funktionsnedsättning som en del i verksamheten oavsett om det finns barn med funktionsnedsättningar eller inte på avdelningen. I studien har jag valt att använda mig av intervjuer som sträcker sig inom en kommun i Värmland och en enkätundersökning för att få en djupare förståelse för hur pedagogernas uppfattning ser ut i övriga Sverige. Studien bygger på 10 intervjuer och 52 svar på enkätundersökningen. Studien har kommit fram till att många pedagogers erfarenhet är att det finns få antal böcker där barn med fysiska funktionsnedsättningar representeras. Några av respondenterna hade aldrig sett ett barn med funktionsnedsättningar i en barnbok.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)