”This is not a ‘meme’, but our and your reality right now.” : Jämförande framinganalys på Twitter om Rysslands invasion av Ukraina 2022

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Den första instansen av de konflikterande narrativen om väst och öst i Ukraina som denna studie tar upp presenterades 2007. Sedan dess, har konflikten trappat upp till graden av fullskaligt krig med Ryssland som anstiftare till den casus belli som åberopats. Syftet med studien är att granska propagandistiskt material på social media, specifikt Twitter, och fokusera på ryska och ukrainska myndigheters twitterinlägg om Rysslands invasion av Ukraina den 24:e Februari 2022. Denna studie är triangulär då den blandar både kvantitativa och kvalitativa ansatser i sin metodik. Den är kvantitativ i sin initiala datainsamling, som sedan övergår till kvalitativ när den fokuserar på att analysera frames hos inlägg på Twitter. Båda mätningarna redogör sedan för ett resultat som ger en helhetsbild på situationen som undersökts. Dess teoretiska ramverk baserar sig på tankegångar om Gitlin, Entman och Iyengars definitioner av framing, samt Jowett och O’Donnells definitioner av propaganda. Intresset för studien är att se till dissemineringen av inläggen, samt vilka skillnader och likheter som går att finna i de frames som förekommer i vissa av inläggen. Resultaten som studien presenterar visar att Ukraina vunnit övervägande stöd av twitteranvändarna, när de använt plattformen för att propagera för sin sak. De har dessutom använt konfronterande frames angående Rysslands agerande, där Ryssland i stället valt att undvika att direkt tala om konflikten. Slutsatserna som studien drar ligger i de skilda kommunikationsstrategier de båda nationerna använder sig utav, samt hur Ukrainas positionering diplomatiskt blivit förskjuten till utökade samarbeten med väst. Nyckelord: Kvantitativ, kvalitativ, propaganda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)