Influencers på Instagram : En jämförande studie om hur olika sorters influencers påverkar konsumenters varumärkesuppfattning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur konsumenters varumärkesuppfattning påverkas av influencer marketing med avseende på influencers följarantal och tematiska inriktning. Metod: I denna studie har en kvantitativ metod genomförts för att totalt samla in 173 svar genom en webbaserad enkätundersökning. Efter sållning utifrån vårt urval bearbetades 153 svar i SPSS där deskriptiv statistik, korrelationsanalys och klusteranalys genomfördes. Resultatet användes för att genomföra en diskussion för att dra vidare slutsatser. Slutsats: Studien visar att både tematiska influencers och influencers med många följare har en positiv inverkan på konsumenters varumärkesuppfattning. Influencers med stora följarantal bidrar till mer positiv inverkan på konsumenters varumärkesuppfattning än tematiska influencers. För maximala resultat bör marknadsförare använda sig av en influencer som både har ett stort följarantal och är inriktad på ett tema. Uppsatsens bidrag: Studiens bidrag till teorin inom marknadsföringens forskningsområde är en ökad kunskap om olika sorters influencers påverkan på konsumenters varumärkesuppfattning. Studien visar att följarantal väger tyngre än tema i frågan om hur positivt påverkad en konsuments varumärkesuppfattning blir.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)