Ska vi räkna färger? : En undersökning av förskolepersonalens uppfattning av goda matematiska miljöer inom förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: I denna studie undersöks vad förskolepersonalen uppfattar som goda matematiska miljöer inomhus- respektive utomhus, samt hur dessa miljöer kan kopplas till läroplanens mål gällande matematik. Genom att låta personal i förskolan ta bilder på miljöer samt kommentera dessa bilder som de bedömer har goda förutsättningar för matematiskt lärande har vi, med hjälp av en semiotisk bildanalys samt en innehållsanalys, kunnat plocka ut viktiga aspekter i miljön samt vilka områden som förskolepersonalen lägger mest fokus på i de matematiska miljöerna. Resultatet visar att förskolepersonalen som deltagit i vår undersökning lyfter matematik som berör läroplansmålen på olika sätt och att många av personalens ord faller in under flera kategorier inom läroplanen. Miljöerna inom- och utomhus skiljer sig på flera områden men de gemensamma nämnarna i miljöerna är skapande och konstruktion. De goda inomhusmiljöerna är de som erbjuder ett välsorterat material och tillfällen för barn att arbeta finmotoriskt medan goda utomhusmiljöer erbjuder matematikinlärning med hela kroppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)