Fysisk distans och virtualitet i svenska tjänsteföretag - En undersökning hur fysisk distans och virtualitet ska behandlas inom ledarskapsforskningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att reda ut huruvida ledarskap i dagens tjänsteverksamheter innefattas av fysisk distans och virtualitet samt undersöka om forskning behöver behandla fysisk distans som en enskild ledarskapsteori. Genom en enkätundersökning på fyra tjänsteföretags huvudkontor och fyra semistrukturerade intervjuer med tjänstemän som arbetar med och utan tydlig fysisk distans har vi skapat en förståelse för hur anställda innefattas av fysisk distans och virtualitet. Vi har i denna uppsats kommit fram till att dagens ledarskapsforskning bör beakta och ta hänsyn till fysisk distans och virtualitetsaspekten i större utsträckning då de ska studera ledarskap i svenska tjänsteföretag. Detta anser vi eftersom att vi kunnat se tendensen av att fysisk distans och användningen av virtuella kommunikationskanaler är vanligt förekommande i svenska tjänsteföretag, dock i olika utsträckning. Vidare har vi även iakttagit att fysisk distans påverkar arbetet och skapar problematik. Exempelvis använder distansledare sig av mer dokumentation, mindre kommunikation och upplever svårigheter i att skapa förtroende. Med anledning av att fysisk distans förekommer i olika utsträckning och att distansen förändrar arbetet anser vi även att forskningen ska behandla fysisk distans som en enskild ledarskapsteori.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)