Evolutionsundervisning i gymnasieskolan för elever med samhällsvetenskaplig inriktning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildning

Sammanfattning: Evolution är ett viktigt moment i undervisning om naturvetenskap både i gymnasieskolan och överlag. De lärare som undervisar i naturkunskap kan påverkas av egna erfarenheter och intressen samt selektiva lärotraditioner när det kommer till att lägga upp evolutionsundervisningen (Petersson 2012; Södergren & Ajdert 2019). Det här arbetet undersökte om olika lärare prioriterade sin undervisning olika och om metoder och innehåll i undervisningen skiljde sig mellan lärarna. Utöver detta undersöktes även om lärarna behandlade religion och alternativa världsbilder i sin undervisning, något som kan vara fördelaktigt för eleverna (Wallin 2004). Ungefär en tredjedel av lärarna verkar spendera mer tid på evolution än de flesta andra delarna av det centrala innehållet i ämnet naturkunskap. Flera av lärarna delade lika lång arbetserfarenhet som lärare eller hade samma ytterligare undervisningsämne utöver naturkunskap. Innehållet i lärarnas undervisning var till stor del enhetligt, till skillnad från Evolution kopplat till dagens samhälle/vardagen för eleverna, där färre än hälften av lärarna ansåg att de behandlade ämnet. Lärarna prioriterar undervisning av Selektion, naturligt urval, survival of the fittest och Evolutionens mekanismer högst och Alternativ till evolutionsteorin samt Utvecklingslära genom historien lägst i evolutionsundervisningen i naturkunskap. Metoderna lärarna använder sig av i undervisning och bedömning ter sig mer åt ett lärarcentrerat håll än ett elevcentrerat (Skolforskningsinstitutet 2020). Färre än hälften av lärarna och deras elever tar upp och diskuterar religion kontra evolution i undervisningen, dock så undervisar nästan samtliga lärare om Intelligent design i sin evolutionsundervisning. I sin helhet fanns både likheter och skillnader i vad läraren behandlar och hur lärarna strukturerar och prioriterar innehållet i sin undervisning i naturkunskap och evolution, En del av dessa likheter och skillnader kan bero på tidigare erfarenheter eller selektiva lärotraditioner och en del kan bero på lärarnas egna uppfattningar om vad som är viktigt och intressant. Kontentan av dessa skillnader blir att evolutionsundervisningen i naturkunskap på gymnasiet kan variera från skola till skola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)