Bästa nyhetskällan : en studie om att motivera nyhetsval

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Bästa nyhetskällan - en studie om att motivera nyhetsval är en uppsats i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för Medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet. Vi, Emma Dellborg och Alfred Ahlberg, har valt att studera hur unga vuxna motiverar sina val av nyhetskanaler. I en tid då information är lättillgänglig vill vi försöka få en bättre förståelse för de motiveringar som studenterna ger. Vi har med hjälp av metoden fokusgruppsintervju, där gruppen bestod av studenter vid Lunds universitet i 20-25 årsåldern, samlat in empiri att analysera. Detta har vi gjort med hjälp av teoretiska perspektiv rörande nyhetsideal, självförverkligande, användarstudier (uses and gratifications) och Abraham Maslows behovsmodell. Det material vi fick av våra respondenter har vi brutit ned i citat som vi sedan studerat genom studiens teoretiska ramverk. Studien visade att nyhetsval kan ha flera påverkande faktorer och vad vi framförallt har sett är de självförverkligande eller tendenser att tillfredsställa vissa behov genom mediekonsumtion. Något som vi kunnat observera genom det teoretiska perspektivet användarstudier. De resultat vi har fått av denna studie, även om det ej går att generalisera vilket inte heller är vår intention, hoppas vi kunna ge en inblick i hur studenter vid humanistiska och samhällsvetenskapliga fakulteterna i Lund motiverar sina nyhetsval.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)