Användandet av digitala verktyg i gymnasiekemi : Digitala verktygs påverkan på kemiämnet utfrån lärar- och elevperspektiv.

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Kemi anses vara ett svårt ämne eftersom elever kan tycka att det är utmanande att förstå ett makroskopiskt respektive ett mikroskopiskt perspektiv och framförallt förstå molekylmodeller med tredimensionell struktur. Olika studier visar på positiva effekter på elevers inlärning när de får använda digitala verktyg såsom simulering, animering med mera eftersom det kan leda till att elever kan skapa en bättre bild av och en ökad förståelse inom kemiämnet. Även Skolverket (2019) framhåller att eleverna kan utveckla sina färdigheter genom att använda digitala verktyg i kemiämnet. Skolverket framhåller också att digitala verktyg kan innebära fördelar för lärare genom att de bidrar till att minska arbetstiden för bedömning och resultathantering. Syftet med detta examensarbete var att undersöka utifrån ett lärar- respektive elevperspektiv, digitaliseringens påverkan på kemiundervisning. Lärare har använt digitala verktyg för att planera lektioner, genomföra lektionerna, bedöma elevers prestationer och deras lärande. Eleverna använder verktygen för att främja sitt lärande och sin kunskapsutveckling. Studien genomfördes hos gymnasieelever på en skola genom att eleverna fyllde i en enkät. Fyra intervjuer med gymnasielärare på två olika skolor har också genomförts. Data analyserades med tematisk analys. Analysresultatet pekar på att lärarna har stöd av olika digitala verktyg när det gäller att förklara olika kemiska begrepp, något som annars varit förknippat med utmaningar. Lärarna anser sig dessutom ha fått mycket hjälp för att planera undervisningen, att bedöma elevernas prestationer, prov eller labbrapport snabbt för att sedan effektivt kunna ge återkoppling till elever. Eleverna beskriver hur digitala verktyg av olika former, exempelvis som simulering, har positiv inverkan på deras förståelse av olika kemiska begrepp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)