Språkets inverkan på matematik : En studie om hur lärare bemöter och arbetar med elever med diagnosen språkstörning under matematiklektioner.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Ett begrepp som under senare år uppmärksammats inom skolans värld är begreppet språkstörning. Språkstörning i kombination med matematiska dilemman är huvudämnet i denna studie. Vi använde en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes med tolv verksamma lärare inom årskurs 1-6. Syftet var att undersöka och analysera hur lärare beskriver att de bemöter och arbetar med elever med språkstörning i klassrummet för att stödja den nämnda målgruppen under matematiklektionerna samt undersöka vad lärarna beskriver att de skulle behöva mer kunskap om inom området. Dataanalysen genomfördes genom transkribering av intervjuerna, kodning av teman relevanta utifrån teorin kommunikation, bemötande och lärandet i ett sammanhang samt kategorisering av de framtagna teman och nyckelorden. Genom att intervjua lärare samlades data in för att bearbetas och presenteras utifrån teman för att rama in dessa fokusområden, bemötande och kommunikation under matematiklektioner, utmaningar, språkets inverkan på matematik, förebyggande arbete, anpassningar under matematiklektioner samt lärares önskan om kunskapshöjande delar inom språkstörning och matematik. Vid analys av resultaten utgick vi ifrån den sociokulturella teorin. Resultatet i studien visade att bemötande av elever med språkstörning under matematiklektioner i klassrummet främst handlade om muntlig kommunikation i olika konstellationer för att stödja och förtydliga för eleverna. Något som även framgick i studien är att matematiska ord och begrepp skapade dilemman och utmaningar för lärarna i bemötandet av elever med språkstörning i undervisningen i kombination med begränsat ordförråd och arbetsminne hos eleverna som påverkar matematikundervisningen. Studiens resultat visade att lärarna läste uppgifter, berättade muntligt, erbjöd kamratstödjare samt laborativt material för att bemöta och anpassa undervisningen för eleverna. Slutsatsen av studien visade att lärarna såg en ökning av antalet elever som diagnostiseras med språkstörning och att lärarna uttryckligen hade en önskan om att utveckla sin kompetens för att stödja dessa elever inom ämnet matematik såväl som rent allmänt under samtliga lektioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)