Mitt, Ditt, Vårt Sverige : Klassificeringar i betongförorten

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Vårt syfte var att ta reda på hur och om pedagoger uppmärksammar alla andra kulturers högtider, i egen rätt, men också som symbol för identitet. Under våra VFU perioder har vi uppfattat det som ett problem att andra etniciteters högtider inte uppmärksammats under verksamheten, vilket ledde oss till att belysa hur pedagoger på mångkulturella förskolor tänker kring detta. Teoretiskt har vi använt oss av Lunneblads tolkning av artikulation, institution, identitet och klassificering. I studien genomfördes kvalitativa intervjuer som metod för insamling av data. Resultatet som vi kom fram till var att endast en av åtta informanter uppmärksammade alla etniciteters högtider vilket leder oss till slutsatsen att i vårt framtida yrke är det av yttersta vikt att arbeta inkluderande där alla barn oavsett ursprung, etnicitet ska ha rätten till sina högtider och sina identiteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)