Chefers perspektiv på konflikthantering. En kvalitativ studie av chefers uppfattningar om konflikthantering.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie är att med utgångspunkt i chefers uppfattningar fördjupa kunskapen om hur chefer hanterar konflikter mellan medarbetare. En avgränsning har gjorts genom valet att endast studera rektorer och verksamhetschefer inom kommunens utbildningsförvaltning. För att samla in data har semistrukturerade intervjuer genomförts. De resultat som framkommit visar att cheferna uppfattar konflikter som ett komplext fenomen där det finns en enighet om att tydlighet i kommunikation, regler och roller var det viktigaste i ett förbyggande arbete mot konflikter mellan medarbetare i organisationen. Cheferna uppfattar det som en utmaning att hantera en pågående konflikt där samtal med de inblandade parterna uppfattas vara den mest förekommande och lämpliga metoden. Andra hanteringsalternativ är att exempelvis ta in extern hjälp, ge varningar eller omplacera någon av de inblandade personerna i konflikten. Det råder en viss splittring kring chefernas attityder mot konflikter, där vissa är mer övertygade om att konflikter kan främja utveckling än andra. Resultatet har tillsammans med teorin lett till slutsatsen att chefers inställning till konflikter är betydande för hur en konflikt hanteras samt utgången av en konflikthantering. Vissa chefer har en mer aktiv inställning och andra har en mer passiv inställning. Ytterligare något som visat sig vara viktiga faktorer är chefernas förmåga att anpassa sin ledarstil efter situation, deras emotionella-intelligens samt organisationskulturens förutsättningar för hur konflikter uppkommer och hanteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)