Musik i fritidshem

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Musikens roll i fritidshemmet är generellt sett ett område där det finns en betydligt liten mängd forskning om hur musik används inom fritidshemmets kontext. Syftet med vår studie är att undersöka hur musikundervisning konstrueras i fritidshem i ett didaktiskt perspektiv, enligt grundlärare i fritidshem med inriktning musik. Vidare syftar studien till att undersöka vilka olika förutsättningar som påverkar möjligheterna att bedriva olika sorters musikundervisning i fritidshemmet. Studien har genomförts med en kvalitativ metod, där semi-strukturerade intervjuer har genomförts med sju respondenter varav alla har kompetensen grundlärare i fritidshem med inriktning musik. Intervjuerna har gjorts via ljud/bildupptagning i zoom eller på plats, utifrån en intervjuguide som utformats baserad på våra frågeställningar. Studiens teoretiska grund baseras på socialkonstruktionism, musikdidaktik och didaktik för att få en fördjupad förståelse för hur musiken används i fritidshemmet samt hur ny kunskap uppkommer i det sociala sammanhanget. Teorierna används i syftet att se mönster och jämförelser mellan hur lärare utövar ämnet i olika sammanhang och för att se vilka ramfaktorer som påverkar verksamheten. Resultaten beskriver likheter och skillnader i respondenternas svar för hur musik konstrueras i fritidshemmet. I studien diskuteras hälsofrämjande effekter av musik, identitetsskapande och de ramfaktorer som avgör i vilken utsträckning det är möjligt att bedriva musikundervisning i fritidshemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)