Arbetsterapeutens erfarenheter av arbete med teknikstöd i skolan för elever med kognitiva funktionsnedsättningar : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Sammanfattning: Elever med kognitiva funktionsnedsättningar har ofta nedsättningar av de exekutiva förmågorna. Denna målgrupp har ett stort mörkertal i skolan och får därför inte alltid det stöd de behöver i skolan, vilket kan leda till elevernas delaktighet i skolaktiviteter inskränks. Studien syftar därför till att beskriva hur arbetsterapeuter arbetar med teknikstöd för att främja delaktighet i skolaktiviteter för elever med kognitiva funktionsnedsättningar. Studien är en empirisk undersökning vars forskningsmetod är en kvalitativ intervjustudie. Studiens deltagare är legitimerade arbetsterapeuter som arbetar på skolor runt om i Sverige. I resultatet presenteras tre huvudteman som beskriver att arbetsterapeuten arbetar i en process för att utforma elevernas teknikstöd, som kan vara hög- eller lågteknologiska som förebygger eller kompenserar för elevernas svårigheter. Genom att handleda skolans övriga personal kan arbetsterapeuten få stöd i arbetet med teknikstöd för att främja elevers delaktighet i skolans aktiviteter. De utmaningar som arbetsterapeuten möter i sitt arbete är lärarnas attityd och kunskap om teknikstöd, vilket påverkar arbetsterapeutens samarbete kring teknikstöd. Slutsatsen är att eftersom att arbetsterapeuter fortfarande håller på att etablera sig i skolan så påverkas deras arbete med teknikstöd av det. Hade detta varit en etablerad verksamhet för arbetsterapeuter hade deras arbete med teknikstöd fått ytterligare stöd från yttre faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)