Skönlitterär läsning på mellanstadiet - Lärarens roll i motivering av läsning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Sammanfattning: Denna studie har undersökt hur lärare ser på och beskriver sig arbeta med skönlitteratur på mellanstadiet. Vidare har studien undersökt hur lärare arbetar för att motivera elever till att läsa mer skönlitteratur. Dessa två frågeställningar har sedan jämförts med aktuell forskning inom området med utgångspunkt i två relevanta teorier vilka är sociokulturellt perspektiv på lärande och medbestämmandeteorin. För att besvara forskningsfrågorna har vi genomfört semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Studien har visat att lärare anser att skönlitteratur är viktig i undervisningen och att motivering sker främst genom att väcka läslust och glädje, vilket går under motivationsformen inre motivation. Studien har även visat att lärarnas beskrivning av sitt arbetssätt stämmer väl överens med aktuell forskning inom området. Ett möjligt problem med studien kan vara att det finns en skillnad mellan vad lärarna säger och vad de faktiskt gör i praktiken. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)