She´s a Lady : en semiotisk bildanalys av H&M:s reklamkampanj ur ett genusperspektiv

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Det har länge reproducerats stereotyper av manligt respektive kvinnligt i media och inte minst i reklam. Den här studien undersöker hur kvinnlighet visuellt representeras i H&M:s reklamkampanj She´s a Lady. Avsikten med studien är att undersöka hur H&M i sin reklamfilm använder sig av konstruktionen “lady” samt vilka feministiska budskap de förmedlar i deras sätt att framställa kvinnan på. Främst kommer vi, genom att studera kvinnorna i videon, att undersöka huruvida deras budskap och konstruktion av kvinnan kan ses som normbrytande. Konstruktionen av kvinnan kommer att studeras genom att undersöka elementen kroppstyp, kroppsspråk, etnicitet, kläder och ansiktsuttryck. Vi kommer att undersöka reklamfilmen utifrån en kvalitativ innehållsanalys med utgångspunkt i en semiotisk bildanalys. Detta kommer vi att göra utifrån två nivåer: denotation och konnotation för att få en förståelse för videons grund- och bibetydelser. Det empiriska materialet studeras ur teorier kring genus och stereotyper för att få en uppfattning om vad den stereotypa bilden av kvinnan är. Detta för att i sin tur kunna urskilja vad som bryter mot stereotypen och de normativa könsrollerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)