Nya perspektiv på sponsring - en fallstudie av tre företags sponsringsverksamhet.

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sponsring har under de senaste decennierna blivit allt vanligare i marknadsföringsstrategin. Trots det ökade kommersiella intresset av sponsring är antalet vetenskapliga forskningsrapporter och vetenskapliga artiklar inom ämnet relativt litet samtidigt som sponsringen är försummad i de flesta marknadsföringsböcker. Sponsringen verkar även ha fastnat i det traditionella transaktionssynsättet, med en fokus på sponsringen som ett verktyg för masskommunikation. Flera författare menar därför att relationsmarknadsföring kan användas till att bredda synen på sponsring, vilket skulle kunna innebära att nya användningsområden för sponsring upptäcks. Syftet med denna uppsats är tvåfaldigt. Det första är att, med utgångspunkt i tre företag, undersöka hur sponsring används idag. Den andra delen av syftet är att undersöka om, och i så fall hur, sponsring kan användas för att förbättra företagens relationer till olika intressenter. För att samla empirisk data har fyra personliga intervjuer genomförts med personer med kunskap om sponsring på AstraZeneca, Malmö Aviation och Sydkraft. Resultaten från denna uppsats visar att sponsring bedrivs i relativt stor utsträckning. Fallföretagen använder sig samtidigt av olika former av sponsring och uppföljning av sponsringssatsningarna förekommer inte i någon större utsträckning. Vi har funnit att fallföretagen delvis använder sig av tre traditionella huvudmål med sponsring, nämligen kommunikation, exponering och association. Vi har även funnit att de undersökta företagen i viss mån använder sig av sponsring i syfte att skapa relationer. Genom sponsring kan företag ingå i olika nätverk som till exempel sponsringsklubbar innebär informella kontakter som senare kan utnyttjas i kommersiellt syfte. Sponsring kan även användas för att stärka och motivera den egna personalen. Vi menar att företagen i framtiden i större omfattning än idag bör använda sig av sponsring för att förbättra sina relationer till olika intressenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)