Varumärkesuppbyggnad i en värld under förändring : en studie kring ett förändrat konsumentbeteendes påverkan på premiumvarumärken

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap; Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

Sammanfattning: Syfte: Syftet med arbetet är att kartlägga och beskriva hur premiumvarumärken arbetar med varumärkesbyggande i en tid präglad av globalisering och digitalisering. Konsumentbeteendet har förändrats i takt med att e-handeln tagit över från den traditionella detaljhandeln mer och mer, detta har resulterat i en hotad detaljvaruhandel, med den så kallade butiksdöden som konsekvens. Vi vill skapa en förståelse för hur framgångsrika premiumvarumärken kombinerar och stärker uppmärksamheten hos konsumenten både online och på traditionellt sätt. Med syftet som grund har vi formulerat följande forskningsfrågor: Forskningsfrågor: -Hur kan bolag arbeta med premiumvarumärkesbyggande i en digital värld med en ökad e-handel? -Hur påverkas premiumvarumärken av ett förändrat köpbeteende? Metod: Forskningsstudien grundar sig i en kvalitativ studie kring de två huvudämnena, ehandel och premiumvarumärkesbyggande och kopplingen där emellan. Den empiriska insamlingen består av fem semistrukturerade intervjuer, varav en skriftlig intervju, med respondenter som är insatta inom vårt forskningsområde. Slutsats: Detaljvaruhandeln är under stor förändring och för att som bolag kunna konkurrera och sticka ut i det stora informationsbrus som globalisering och digitalisering för med sig krävs det en väl formulerad digital och marknadsstrategi. Det är av stor vikt att känna sina kunder och finnas i de kanaler där dem är och på så sätt skapa varumärkeskännedom. Ett premiumvarumärke måste erbjuda ett mervärde och en kundupplevelse för konsumenten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)