Digital produktutveckling: Svenska modeföretags syn på en 3D-baserad framtid

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Denna studie undersöker svenska modeföretags användning av digitala 3D program i produktutvecklingsfasen. Modebranschen är på många sätt en innovativ och utvecklande bransch. Trots detta är nuvarande design- och produktutvecklingsprocess fortfarande till stor del mycket traditionell. Syftet med arbetet är att undersöka vad som hindrar modeföretag från att implementera digitala 3D-program i design- och produktutvecklingsprocessen. Arbetet ämnar vidare att undersöka vilka satsningar som bör göras för att en bransch ändring från 2D till 3D ska ske utifrån de utmaningar och möjligheter som finns. Arbetet använder sig av kvalitativa metoder i form av semistrukturerade intervjuer. Resultatet av dessa intervjuer visar att de svenska modeföretag som deltog i den här studien är eniga om att användandet av 3D program i produktutvecklingsprocessen är framtiden, men att ekonomiska faktorer, attityden till ett förändrat arbetssätt samt bristen på kompetens försvårar utvecklingen speciellt för mindre företag. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)